søndag den 5. februar 2012

Chokolademousse: You're the boss


Den forgangne uge har gjort mig rigere. Rigere på erhvervserfaring. Det kan ikke betale sig at have en chef for hvem mit arbejde har lille værdi. Ikke desto mindre er min chef nødt til at have en mening om hvordan han vil have arbejdet udført. Og det skyldes alene at han også har en chef. Gør han ikke arbejdet godt nok skal han stå skoleret. Og det er så her mit problem kommer ind i billedet. For lige pludselig står jeg med ikke en, men hele to chefer. Og det betyder så at de hver især vil have udformet mine kravspecifikationer, tidsplan og dokumentation og andet godt som ligger på mit bord på deres helt egen måde. Så når dokumentet, som aftalt på et møde med min chef, kan jeg se frem til at der kommer flere rettelser og ”venlige forslag” fra chefens chef. Så 1) lad være med at have en uengageret chef og 2) lad være med at anskaffe dig en chef der selv har en chef.

Når man så for gang nr. 117 har ændret i sine dokumenter og for gang nr. 116 er ved at koge over er der en godt at komme hjem og få et fix. Og skønt jeg ikke tager stoffer er denne franske klassiker af en dessert lige så vanedannende. Og så er den ret nem at lave modsat af dens fancy renommé. Og det er fordi der ingen æg er i. Kun fløde og chokolade. Jeg taler selvfølgelig om en chokolademousse. Og omstændighederne beskrevet overfor har nødsaget mig til at indtage en 3-4 stykker i løbet af ugen. Så når jeg skal møde igen på mandag er det forhåbentligt med lidt mere rolig og ”dopet” attitude.

Til fire portioner skal du bruge: 75g god mørk chokolade (60-70%) 2½ dl piskefløde og evt. lidt vanilje.

Smelt chokoladen over vandbad og pisk fløde - med vaniljen - let stiv (hvis den bliver for stiv bliver den færdige mousse) grynet i konsistensen. Hvis du kan lide din mousse lidt sødere kan du tilsætte lidt sukker/flormelis før du pisker fløden. Med en dejskraber rører du chokoladen med fløden til den er rør helt ud. Kom moussen i glas eller en skål og sæt den i køleskabet i mindst 4 timer, men helst mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...