torsdag den 9. februar 2012

Spansk kylling med kikærter, løg og ris


København er ikke Danmarks centrum. Jeg er københavner og elsker storbyen og det betyder at jeg alt for sjældent kommer ud af byen. Så en gang imellem er det trænger jeg til at blive mindet om at der findes andet end København. Når jeg så – en alt for sjælden gang imellem – kommer ud af byen får jeg set ting jeg ikke ville have set ved at blive hjemme i ”Danmarks centrum”. Tag fx i søndags, hvor vi kørte ud i det snedækkede landskab for at besøge nogle venner i Ganløse. Og som vi kom længere ud af byen så vi skove og marker smukt snedækkede i det flotte solskinsvejr. Oplevelsen er måske banal, men når det ikke er noget man ser særlig tit bliver det specielt. Men nu vi var der skulle det udnyttes, så vi tog kælkene på nakken og så af sted i skoven for at boltre os i sneen? Masser af kælketure, leg og sneboldskampe senere gik vi trætte ind for at tilberede aftensmaden. Spansk kylling med løg og kikærter skulle det være. Kikærter får en dejlig hård/sprød skal når de bages i ovnen og er gode til at absorbere smagen af spansk paprika, olivenolie, havsalt og rosmarin. Og når man har været ude at kælke hele dagen - i den "friske landluft" - havde vi appetit som glubske ulve: rub og stub blev fortæret inden vi igen vendte snuden tilbage mod "Danmarks centrum".

Sådan gør du:

1. Brun ca. 1400g kyllingelår eller en hel kylling skåret i stykker i lidt olie.
2. Beklæd en bradepande med bagepapir og tænd ovnen på 180 grader. Bland 1 ds. afdryppede kikærter (ca. 300g) med 1-2 spsk. olivenolie, 2 tsk. sød spansk paprika, 2-3 løg i kvarte, nogle rosmarin kviste og krydr med havsalt. Her kan du så tilføje egne variationer. Fx kan du tilsætte chorizo, friske tomater, hvidløg, peberfrugt eller auberginer. Du kan også komme kartofler ved - så har du en ret der passer sig selv i ovnen.
3. Kom blandingen i bunden af bradepanden og læg brunede kyllingestykker oven på og giv det 30-45 min i ovnen til kyllingen er gennemstegt. Server med ris, kartofler eller brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...