tirsdag den 21. februar 2012

Thailandsk millionbøf eller hakket oksekød med limeblade og citrongræs


Jeg tror aldrig jeg lærer at forstå vores HR afdeling. Det er som om den opfører sig som en personaleafdeling. Og hvad er så forskellen, tænker du måske? Så her får du min helt og aldeles uvidenskabelige og højst fordrejede vurdering. En HR afdeling betragter ansatte og kandidater som ressourcer og overvejer hvordan de ansattes kompetencer er med til at forbedre virksomheden. Og ikke mindst hvordan de ansatte kan bruges i funktioner som måske til at starte med ikke var i deres profil. En personaleafdeling, derimod, er en yderst udynamisk enhed der tager sig af de administrative ansættelsesforhold og ansætter personale på 1:1 niveau.

Når ansøgningerne til vikariater og tastearbejde, som i disse dage vælter ind, vælger man at invitere ekstremt kvalificerede ansøgere til samtale. Derefter fortæller man dem at de er alt for overkvalificerede og spørger ind til om de mon kan holde ud at tage de rutineprægede opgaver, hvilket de stakkels kandidater så på bedste vis forsøger at forsikre HR chefen om, som dog sjældent bliver overbevist. Man beder dem fremvise eksamensbeviser, skaffe referencer fra tidligere arbejdsgiver og what not – og husk på at det er ”rutineopgaver” vi taler om. Men man vælger konsekvent at tage disse meget kvalificerede kandidater til samtale. Nu tænker du måske at det er fordi man påtænker at ansætte vedkommende senere hen, men det er, kære læser, ingenlunde tilfældet.

For når HR chefen så vælger at ”ansætte” en af kandidaterne bliver det altid de mindst kvalificerede og de der har ingen eller meget lidt erfaring. Aldrig bliver det en kandidat der har relevante faglige kompetencer og som på et senere tidspunkt kan blive værdifulde i firmaet. Man ansætter ”tastemaskinen”, der kan taste og ikke har så megen anden erfaring. Langsigtet tænkning bliver det ikke til og det betyder at, når firmaet mangler hænder til opgaver, hvor erfaring er et plus, kan vi ikke trække på de interne vikarer. Når nye stillinger skal besættes, tager man ikke blot nogle af de interne medarbejdere som allerede er bekendte med virksomheden og forretningsgangen. Så starter hele HR møllen op igen. Stillinger slås op, ansøgninger vælter ind, samtaler afholdes osv. Se, sådan holder man en HR afdeling i gang!

Nu er det så tredje gang på 2 måneder at virksomheden søger profiler man kunne have sikret sig tidligere som vikarer. Eller værre. Profiler som for nylig har forladt firmaet fordi deres tidsbegrænsede stillinger ikke blev forlænget.

Sådan kan HR politik være så uinspireret og måske undergravende for en virksomheds fremtidsudsigter.

Nu kender jeg – desværre - selv en hel del til manglende inspiration, hvad den daglige madlavning angår. Ofte finder jeg blot en pakke hakket kød i køleskabet. Og selvom jeg kan en del opskrifter med hakket kød, er det ofte de samme retter der går igen. Det er som om jeg ikke helt formår at tænke nyt. Men denne gang gik det lidt anderledes. Pakken med hakket kød blev forvandlet til en ret jeg havde glemt lidt. Det er en ”Thailandsk” millionbøf fra bogen Geniale gryderetter og superbe supper.

Inspirationen - til en ny ret - kom så efter jeg havde lavet retten. For jeg tænkte på at lave en blanding mellem den thailandske millionbøf og den danske gryderet med hakket oksekød og hvidkål, jeg har blogget om her. Jeg forventer at tilføje ekstra citrongræs og limeblade og hvidkål til retten.

Skulle du nu undre dig over hvorfor denne ret er fra Danmark er det fordi jeg ikke regner med at dette er en autentisk thai ret. Men godt smager den og god at blive inspireret af er den også.

Thai millionbøf
4-500g hakket oksekød
3 stængler citrongræs, finthakket
15 citronblade (kafir lime) i fine strimler
2 rødløg hakket
4 fed hvidløg finthakket
3 grønne chili finthakket (kan udelades)
3 dl. vand
2 spsk. fish sauce
2 spsk. friskpresset limesaft
Frisk koriander

1. Brun kødet og tilsæt citrongræs, limeblade, chili og løg og svits med nogle minutter ved middelvarme.
2. Tilsæt hvidløg og svits i 2 minutter.
3. Kom de øvrige ingredienser ved (undtagen lime og koriander) og lad retten simre ved svag varme en 20 min. tid.
4. Smag til med salt og slut af med limesaft. Retten skal have en frisk syrlig smag og skal være meget stærk hvis du vælger at komme chili i!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...