tirsdag den 7. februar 2012

Beef Rendang Curry med ris og spidskålssalat med koriander og cashewnødder




Jeg kører gennem Nørrebro på vej hjem fra arbejde. Og når man som jeg holder af at lave mad fra hele verden er det en god ting. De mange etniske butikker har stort set alt i ’eksotiske’ ingredienser. Her er både søde og syrlige granatæbler, kvæder, koriander, citrongræs, limeblade, thailandske karrypastaer i alle afskygninger – ja alt hvad hjertet begærer. Og det er ofte her på vej hjem efter endnu en hård arbejdsdag at inspirationen til aftensmaden bliver til. Og lige så ofte ender jeg med at købe ingredienser med hjem som jeg tit har set i opskrifter, men som jeg ikke har fået afprøvet. Og det var præcis med intentionen om at lave Beef Rendang curry at jeg på vejen fik købt tamarinde og tørrede karryblade (billede).


Rendang er en fantastisk ret fra det malaysiske og indonesiske køkken, med kokosmælk, citrongræs og karryblade og du kan se malay kokken Norman Musa lave den her. Når jeg vælger at "give" retten til Malaysia er det fordi jeg gav indoneserne ophavet til versionen med kylling jeg lavede for noget tid siden. Sol og vind skal fordeles lige. Og selv om jeg har lavet retten før har jeg ikke lavet den med tamarinde og karryblade før. Tamarinde er en bælgfrugt som ofte bliver beskrevet som sur eller syrlig. Du knækker nemt skallen af og tager frugtkødet ud som derefter udblødes i vand. Bevares, smagen er moderat syrlig, men jeg synes den er langt mere sød end den er syrlig og kan derfor suppleres med lime saft. Allerede nu har jeg en burmesisk opskrift på oksekød i tamarinde på ”to do listen” ligesom jeg gerne vil prøve foodfanatic’s opskrift på pad thai hvor tamarainde, ifølge foodfanatic, er en essentiel ingrediens.

Beef Rendang Curry
Lidt olie til stegning
2 stilke citrongræs, hakket
2 fed finthakket hvidløg
5 cm ingefær, skrællet og hakket        
1 tsk. gurkemeje
1 tsk. koriander
1 tsk. spidskommen
4 skalotteløg el.
2 løg, hakket
4 limeblade
2 røde chili, kan udelades og erstattes
af caynne peber el.
2 tsk. sød paprika
1 dåse kokosmælk
4-6 karryblade (kan udelades)
800g tykkam i grove tern
2 tsk. fiskesovs (kan udelades og erstattes med salt)
2 spsk. tamarinde vand (tamarinde udblødt i vand)
Evt. salt
Koriander til pynt
1. Blend alle ingredienser undtagen, olien, til en pasta (gøres nemt med en stavblender).
2. Steg krydderpastaen i lidt olie i nogle minutter. Kom kød i tern ved og steg nogle minutter mere til kødet er dækket helt ind i pastaen.
3. Tilføj kokosmælk, karryblade og fiskesovs og lad det simre til kødet er mørt. Tilføj evt. lidt vand hvis der mangler væske.
4. Udblød lidt tamarinde i kogende vand og tilsæt det 2 min. inden retten er færdig. Server med ris eller brød.

Spidskålssalaten laves som følger. Rist en god portion cashwenødder ved middelvarme, der tager ca. 3 min. Snit ½ spidskål fint, hak ½ bundt koriander groft. Til dressing skal du bruge saften af ½ lime og lidt olie. Bland det hele godt sammen, smag til med salt og top med cashewnødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...