tirsdag den 7. maj 2013

Trish Deseines chokoladekage uden mel (næsten)

Chokoladekage (næsten) uden mel 

Jeg har for nylig været igennem skabe og skuffer i køkkenet for at få gjort lidt rent og ryddet op. Som det så jævnligt sker under disse operationer finder jeg altid lige et par ting, der skal bruges op inden så forfærdelig lang tid.
 
Til gengæld er det mindre normalt at netop de ting jeg finder er chokolade, men her sad altså to pladder orangechokolade, som ikke var blevet omsat til noget mere fornuftigt.

Heldigvis kan jeg en opskrift eller to med orangechokolade, som fx den italienske panforte, men egentlig er det min erfaring at man i mange opskrifter kan bruge orangechokolade i stedet for almindelig, hvis det er det man har.
Bagt chokoladekage
Da jeg udover at skulle have brugt min orangechokolade op også havde brug for materiale til et blogindlæg, måtte jeg lægge hovedet lidt i blød for at finde på en anden løsning. Heldigvis kunne jeg huske at have læst om en chokolade kage af en vis Trish Deseine – som også kunne laves med orangechokolade – melt-in-your-mouth-chocolate cake. Og du kan se hende lave den her:


På dansk er den vist bedst kendt som en ”chokoladeballade”, gjort berømt af Anne au chocolat. 

Chokoladekage - tværsnit

Kagen er af den (næsten) melløse, fugtige og sindsygt lækre type, med en tæt chokoladesmag og konsistens. Perfekt som dessert efter et godt måltid.
Kagen har kun en ulempe. Og det er at den skal stå i køleskabet i en dags tid inden den fortæres. Og det kan kun betyde en ting… ballade! 

Chokoladekage (næsten) uden mel 
200g mørk chokolade 55-65%      
(Eller 200g orangechokolade)
225g smør
 
 
225g sukker
5 æg
1 spsk. mel 
 
 
1. Smelt smør og chokolade sammen. Fx over vandbad eller i mikroovn2. Kom chokoladeblandingen i en skål, tilsæt sukker og rør det sammen.
3. Tilsæt et æg ad gangen under let omrøring.
4. Vend til sidst melet i.
5. Kom dejen i en rund springform (ca. 22cm) og bag ca. 25 min ved 190 grader (den skal virke en smule underbagt).
6. Når kagen er kølet af skal den stå i køleskabet i en dags tid, inden den skæres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...