tirsdag den 14. maj 2013

Uri Buris havbars i marokkansk/nordafrikansk stil

Jeg beklager mig ikke. Men man kan bare ikke vinde. I hvert fald ikke alt. Det er efterhånden et stykke tid siden jeg bloggede om kofta tilberedt af lammekød, som trådte til fra reservebænken, da fiskehandleren ikke kunne levere havbars til Uri Buris nordafrikanske havbars, jeg oprindelig havde planlagt. Og så fordi min slagter var så flink – helt vederlagsfrit – at give mig 250g hakket lam oven i det kilo jeg skulle have haft. Så jeg beklager mig ikke.

Jeg beklagede mig heller ikke, da jeg i lørdags kom forbi fiskehandleren og fandt ud af at der var havbars, så jeg nu er i stand til – kære læser – at give Dem opskriften på Uri Buris nordafrikanske havbars. 
Hvad jeg derimod beklager, er at jeg ikke kan vise klippet med Uri Buri, der tilbereder havbarsen på taget af sit hotel, som i mellemtiden, er blevet fjernet fra youtube. Og  netop det klip inspirerede mig til at prøve retten, til at begynde med. Og at jeg nu må give dem opskriften frit efter hukommelsen.
Nu vil du måske gerne vide hvem denne herre, med det sjovt lydende navn er. Uri Buri er, har jeg erfaret, en mand med mange talenter og har bl.a. et hotel, en isbutik og en fiskerestaurant, der er legendarisk i byen Akko i Israel. Så legendarisk at han var på programmet da en række internationale madbloggere var rejst til Israel for at opleve mad og madkultur.

Det gode ved Uris Buris nordafrikanske/marokkanske havbars er at den er krydret, velsmagende og hurtig at tilberede og består af havbars, løg, hvidløg, tomater og krydderurter. Du rister blot havbarsen på skindsiden med lidt løg, kommer resten af ingredienser ved og ladet simre i 3 min. Og du kan endda tilføje endnu flere grøntsager som fx rød peber.

Retten spises med brød eller ris, samt fx en god salat af friske hestebønner til.
 


Uri Buris havbars i marokkansk/nordafrikansk stil
 
2 stk. fileter af havbars (ca. 500g)
1 rødløg i skiver
1 generøs sjat olivenolie
1 spsk. tomatpuré
½ tsk. salt
1 håndfuld bredbladet persille, hakket
¼ dl. vand
½ tsk. harissa el. hakket chili (kan udelades)
150g tomater i tern
2 fed hvidløg presset 

1. Krydr havbarsen med salt. Rør de øvrige ingredienser undtagen olivenolie og rødløg sammen til en pasta. 
2. Kom olivenolie på en pande og varm den godt op. Læg havbars og rødløg ved og giv det 1-2 min. ved høj varme til skindet bliver sprødt.
3. Hæld pastaen over fisken over fisken og læg låg på panden og lad det koge i 3 min. eller til fisken er færdig. Smag evt. til med mere salt. Server med ris og salat af friske hestebønner med tahin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...