tirsdag den 21. maj 2013

Tex-mex kidney bønner med friske krydderurter


En ting jeg har bemærket på det seneste er at de samme ”madsituationer”, går igen og igen.

Nogle få dage er specielle i og med jeg gør en ekstra anstrengelse i forhold til at tilberede noget særligt eller ekstra lækkert.

Så er der dage, hvor maden indeholder et element af innovation også selvom det ”kun” er i kategorien ”god hverdagsmad”. Og der er dage hvor middagen er planlagt med et stabilt og forudsigeligt resultat til følge.
Koriander og kidneybønner

Men som regel er (hverdags) middagen hverken specielt godt planlagt eller på anden måde speciel. Ikke at der er tale om dårlige måltider, men måltider, der for det meste har for øje at mætte kroppen og i mindre grad sjælen, hvor jeg ofte må improvisere eller forlade mig på velafprøvede klassikere.

En sådan klassiker er wraps med oksekød og koriander. Nogle gange – særligt når kroppen har et større behov for at blive mæt – gør jeg det at jeg tilbereder lidt kidney bønner (1 dåse. ca. 250g) i et par skefulde af oksekød og sovs og tilsætter så masser af friske krydderurter som bredbladet persille, koriander eller oregano.
Wrap med oksekød og koriander og frisk oregano
 
Variationer over dette tema kan laves med de fleste bælgfrugter, som bønner, kikærter osv. Og med de fleste typer rester af gryderetter, som fx karry retter, bolognese osv.

Så skulle De, kære læser, en dag helt undtagelsesvis, have, ehem, glemt at planlægge Deres måltid, og finde Dem i den situation, jeg alt for ofte finder mig selv i, har De her et lille trick at ty til.

Sådan gør du: 1 dåse bønner, kikærter eller lignende (ca. 250g) varmes igennem med lidt (kød)sovs. Kom det ud på en tallerken og bland med masser af friske krydderurter, som koriander, persille og oregano.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...