tirsdag den 28. maj 2013

Thai oksekød stegt med cashew nødder


Forleden, da jeg var over hos stonesoup læste jeg om en af udfordringerne ved at lave madplaner; nemlig vejret:

It’s nearly impossible to predict that Wednesday is going to be the coldest February day on record and you’ll be craving a comforting bowl of soup, rather than the cool & light salad you had in the meal plan”.

Så efter nogle dage med godt vejr er regn og kulde atter over landet. Og det måtte vel komme. Ikke at jeg beklager mig. Ikke så meget i hvert fald. Og slet ikke så meget at jeg – som det sunde og miljøbevidste menneske jeg er – undlod at tage cyklen til arbejde.
Cashewnødder og grøntsager
Konsekvensen var – ikke overraskende – at jeg blev både våd og kold.
 
Og nu, kære læser, fandt jeg mig altså midt i stonesoup’s dilemma: det gode vejr havde givet mig haft lyst til grøn og let mad som fattoush, salat af friskbælgede bønner, eller en kikærtesalat med feta og masser af krydderurter. Men nu - kold og gennemblødt – havde jeg mest lyst mest til nærende simre retter med oksekød som boef bourgignon eller en romersk oksegryde.

Og hvad gør man så på en kold og våd hverdag uden tid til at lade maden simre i flere timer inden familien og jeg kan bænke os for at indtage aftenens måltid?
 
Grøntsager og oksekød
 
Problemet har flere løsninger, men en af mine favoritter er thai mad. Nærmere bestemt oksekød stegt med cashew nødder. Det gode ved denne ret er at den har oksekødets saft og kraft, uden at skulle langtidssteges og en lækker sovs eller vædde, med grønt og lidt crunch fra cashew nødderne.
 
Stonesoup’s løsning på problemet fik jeg aldrig, for det krævede betaling, ganske vist nok en mindre en af slagsen, men alligevel (på trods af en ellers ret fornøjelig salgspitch som inkluderer "The secret to making sure you NEVER have to eat a meal you don’t feel like.", "The easiest way to free yourself from the constraints of traditional recipes by using ‘template recipes’", "PLUS! 63 NEW ‘Template’ recipes to use as a base and adapt to your tastes and ingredient availability! You’ll never feel like you’re eating the ‘same old’ thing again." To make sure you don’t miss out on this limited time discount, go to...").


Til gengæld har jeg, kære læser, helt vederlagsfrit givet dem et bud på hvordan De kan redde Dem ud af redeligheden, skulle De nogensinde finde Dem deri.
 
Server med med ris, dampet broccoli og salat.
 
Oksekød stegt med cashew nødder

1 rødløg, skivet
2 fed hvidløg, finthakket
3 cm ingefær, finthakket
2-3 spsk. olie
5-600g tyksteg i strimler
2-3 røde peberfrugter, skivet    

1 ds. bambusskud, halvdelen strimlet
2 spsk. sojasovs
1 spsk. fiskesovs
30g cashewnødder
1 dl. oksebouillon
Hakket koriander til pynt

1. Start med at riste cashewnødder i lidt olie, til de er gyldne og gem til senere.
2. Varm olien op og lynsteg løg, hvidløg og ingefær heri i 2 min under konstant omrøring. Tilsæt oksekød og brun det godt. Når det er brunet tilsættes peberfrugt i skiver og bruner med i 1 minuts tid.
3. Tilsæt nu fiskesovs, sojasovs og bouillon og lad det simre til kødet er mørt (ca.10 min).
4. Når der mangler 3 minutter tilsættes bambusskud og retten simrer færdig.
5. Smag til, sluk for varmen og top med de ristede cashewnødder og pynt med friskhakket koriander.

Til denne ret har jeg brugt oksetyksteg, om ofte sælges som bøffer (du så selv kan skære ud). Kødet er ikke så mørt. Til gengæld skal det ikke have så lang tilberedningstid. Du kan tilsætte ekstra grøntsager som svampe (det er der oprindeligt, men det havde jeg glemt at købe) og broccoli.

2 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud. Tak for opskriften og de fine billeder.
    Hav en god weekend!
    Hilsner, Louise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise
      Tak for din kommentar og i lige måde. Håber du kommer rundt til at lave retten i solskinsvejr!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...