fredag den 31. maj 2013

Kyllingefrikadeller - the basic version


En af de mere fornøjelige kogebøger jeg ejer, er Spis igennem skrevet af Claus Meyer og Arne Astrup. Faktisk er opskriften på æblemuffins, fra bogen det næst meste besøgte indlæg kun overgået af marokkansk tagine med kylling.
 
Bogens opskrifter søger at skære ned på fedtet, uden at det går ud over smagen. Selvom bogen blev skrevet i en tid hvor fedtforskrækkelsen regerede, tjener det til forfatternes ære, at de ikke har begået et "kampskrift imod piskefløde eller foie gras", men snarere er fortalere for at bruge fedtet optimalt. 

Blanding til fars 
Selvom fedtet i dag vist nok er blevet "rehabiliteret", så meget at selv regeringens fedtafgift blev afskaffet (priserne er selvfølgelig ikke fulgt med ned!), kan det stadig være svært at finde visse varer i fedtholdige versioner, som sikkert var ganske gængse inden fedtforskrækkelsens indtog. Hvilket er en smule ironisk i  betragtning af at hakket kød med en fedtprocent på 16-20% er "hemmeligheden" bag en af vores nationalretter nemlig perfekte frikadeller.  Der i øvrigt også ligger på 10 listen over mest besøgte indlæg på bloggen.

"Perfekte frikadeller" af hakket kalv og flæsk

Jeg husker faktisk ikke længere, hvorfor jeg kastede mig ud i at lave frikadeller af hakket kylling, men jeg forestiller mig at det er sket en dag da den hakkede kyllings 10% fedt var det højeste i den fedtforskrækkede køledisk.

Men gode blev de nu alligevel. Min 7-årige datter var så vild med disse frikadeller at hun spiste 6 og bestilte resten af fadet med i madpakken.

Frikadeller og tamam salat

Og sjovt nok kom der ikke længe efter en kommentar fra en læser, der anbefalede brugen af hakket kylling. Siden har jeg været i køkkenet for at finpudse opskriften, således at jeg i dag er i stand til at dele opskriften på kyllingedeller med Dem, kære læser. Eller Deres børns madpakke.

Kyllinge frikadeller
400g hakket kylling 10%    
1 æg
2 dl. mælk
¾ kartoffelmel
¾ mel
1 tsk. salt

1. Rør alle ingredienser godt sammen. Farsen skal være meget flydende, så fortvivl ikke /har du ikke nerverne til det kan du starte med kun at tilsætte halvdelen af væsken).
2. Lad farsen hvile i køleskabet i 1 times tid, gerne længere.
3. Steg farsen på en pande i rigeligt med smør og/eller olie ca. 4 min. på hver side.

Du kan udvide denne grundlæggende version, med bl.a. løg, krydderurter og krydderier. Du kan fx servere dampet grønt og/eller tamam salat til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...