fredag den 10. maj 2013

Spinat med friske hestebønner


Spinat med friske hestebønner
For ca. et års tid siden læste jeg om en opskrift på stegt makrel og hestebønner, som lød så interessant at jeg måtte give mig i kast med opskriften. Og det førte mig en tur, først til fiskehandleren, for at købe makrel fileter og dernæst til grønthandleren for at købe de lysegrønne hestebønner.  
 
Den pose frosne bønner jeg fik fat i, har sikkert været ret fin. I hvert fald var den hinde der sidder uden om bønnerne fjernet. Til gengæld var den angivne kogetid på 10 min. vist ikke videre nøjagtig. For efter ca. 8 minutters kogetid var bønnerne helt og aldeles udkogte om end stadig velsmagende- Så jeg valgte ikke at poste et indlæg om det og havde indtil i dag lykkelig glemt alt om min lille fiasko.
Friskbælgede hestebønner
Og heller ikke da jeg begyndt at se friske hestebønner hos grønthandleren kom jeg i tanke om mit lille misstep med bønnerne (fortrængning er en herlig ting). I stedet var jeg travlt optaget af, hvad jeg kunne lave med friske bønner, som fx blande friske hestebønner i salaten med kikærter, rødløg feta og krydderurter, eller lave de egyptisk bønner ful medames med friskbælgede bønner og tahin og et hav af andre retter.
 
Og de tilberedninger kommer måske op på bloggen på et senere tidspunkt. Og heller ikke da jeg gik i gang med at tilberede denne ret, som er en ”selvopfunden” variant over den spanske klassiker spinat med kikærter, var der nogen klokker der bimlede og bamlede.
 
Rødløg og spinat
Først da jeg smagte på min spinat med hestebønner kom jeg i tanke om at den ydre skal på bønnerne kan være lidt bitter, om end den sagtens kan spises. Heldigvis er der råd for det. Det er relativt nemt at smutte skallen af både tilberedte og utilberedte hestebønner.

Er de tilberedte er det lidt ligesom at smutte mandler. Er de rå kan du ”smutte” dem ud af skallen ved at tage fat i den lille revne, der er på toppen af bønnen og trække skallen af. Belønningen er en frisk og meget delikat bønne, der er perfekt i en salat eller som tilbehør til stegt kød eller fisk.

Spinat med friske hestebønner
Olivenolie
2 løg i skiver
200g friskbælgede hestebønner     
2 fed hvidløg, presset
500g spinat, skyllet og renset
Salt & peber

1. Bælg hestebønnerne ligesom ærter. Du kan evt. tage den hinde, der sidder udenom af, ved at sætte neglen i den lille revne på toppen af bønen og hive hinden af. For at få 200g hestebønner skal du bruge ca. 600g med bælg.
2. Steg løgene i en generøs mængde olivenolie ved svag varme – i ca. 4 min. Tilsæt hestebønner og steg i yderligere ca. 4 min.
3. Tilsæt hvidløg og steg – stadig ved svag varme – i yderligere et minut.
4. Tilsæt spinat, skru op til medium varme, og lad det stege til spinaten er mør og faldet sammen. Smag til med salt. Server fx til stegt kød, fisk eller fjerkræ.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...