fredag den 17. maj 2013

Salat af friske hestebønner med tahin

Salat af friske hetebønner, krydderurter og tahin

For godt en uge siden skrev jeg et indlæg om spinat tilberedt med friskbælgede hestebønner. Til lejligheden havde jeg – ikke overraskende– erhvervet mig en god portion hestebønner, hvorfor jeg – igen ikke overraskende – fandt mig selv med et overskud af friske hestebønner, der skulle omsættes til noget spiseligt.

Det sjove ved hestebønner er at der tilsyneladende kun er få traditionelle opskrifter. Jeg har engang fået en pasta ret med friske hestebønner i Toscana, men da jeg var på udkig efter en ret der kunne fungere som tilbehør til havbarsen i nordafrikansk stil var pasta ikke en mulighed.
Friskbælgede og kogte hestebønner
I stedet kombinerede jeg de friske bønner med tabouleh princippet, som dikterer masser af persille og mynte – som klæder bønnernes milde ærteagtige smag - med den traditionelle egyptiske ret, ful medames, der traditionelt tilberedes af tørrede hestebønner. For at holde det hele frisk og forårsagtig, tilsatte jeg finthakket rødløg til sidst i stedet for at koge løg sammen med bønnerne. Så jeg altså endte op med denne mediterrane tilberedning, af friske letkogte hestebønner med masser af friske krydderurter, citronskal, tomat, rødløg og tahin.

Salat af friske hestebønner, krydderurter og tahin
Så selvom denne tilberedning ikke er traditionel har jeg nu, kære læser, forsynet Dem med endnu en opskrift af friske hestebønner, De kan tilføje deres repertoire, skulle De en dag finde Dem selv med en portion overskydende hestebønner på hånden.

Salaten fungerer egentlig fint i sig selv, men passer også glimrende til et stykke stegt fisk, kød eller fjerkræ.


Salat af friske hestebønner med tahin
200g friskbælgede hestebønner (uden hinde) 
6-7 cherrytomater i fine tern
1/4 rødløg i fine tern
1 håndfuld bredbladet persille, finthakket
1 håndfuld mynte, finthakket
1 spsk. olivenolie
1 spsk. citronsaft
1 spsk. tahin
1-2 spsk. vand
Revet citronskal

1. Bælg ca. 600g friske hestebønner, kog dem i letsaltet vand, ca. 3-4 min, og pil den ydre hinde af dem (køb alternativ frosne klar til brug).
2. Rør tahin med vand og smag evt. til med salt og stil til side.
3. Bland alle ingredienser undtagen tahinblandingen sammen og smag til med salt.
4. Top med tahin og pynt med persille og revet citronskal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...