fredag den 9. september 2011

Anmeldelse: Irmas økologisk balance Hvid Chokolade


Jeg har købt Irmas økologiske hvide chokolade en del gange, så nu kaster jeg mig ud i denne blogs første anmeldelse. Det eneste jeg har kunnet opspore om denne private label er at den er produceret i Tyskland af kakaobønner fra Bolivia og/eller Den Dominikanske Republik.

Indpakningen fremstår pæn, men selve chokoladen er ikke ”snehvid”, men snarere en lys karamel. Det er der ikke i sig selv noget galt med, men en del ville nok have forventet noget lidt andet af en hvid chokolade. Jeg gætter på at den relativt mørke farve kommer af at der er brugt muscovado sukker og rørsukker i stedet for almindeligt sukker (angivet i varedeklarationen).

Jeg kan rigtig godt lide duften. Kombinationen af hvid chokolade og muscovado sukker resulterer i en delikat og forførende aroma.

Selvom dette er en hvid chokolade har den faktisk et godt knæk, også selvom det ikke kan sammenlignes med knækket i en mørk chokolade. Knækket er en kende mindre udtalt når man rent faktisk tager en bid. Men meget bedre knæk i en hvid chokolade er nok svært at opnå. Chokoladen smelter også godt i munden, selvom mit indtryk er at chokoladen er noget fastere en hvid chokolade normalt er, og at den derfor smelter en smule langsommere i munden. Det var nu ikke noget problem som sådan, men chokoladen klæber en smule til tænderne. Jeg formoder at fastheden har noget at gøre med muscovado sukkeret.

Chokoladesmagen er tydelig og lækker uden at være for sød, hvilket somme tider kan være et problem med hvid chokolade. Der er god smag af vanilje og noter af krydderier – formodentlig fra muscovado sukkeret. Sukkerets komplekse smag går rigtig godt sammen med smagen af hvid chokolade.

Jeg vil give denne chokolade 8, 5 ud af 10.

Når det så er sagt finder jeg denne chokolade mindre egnet til bagning eller videre forarbejdning. Det er ikke kun på grund af farven, men også fordi den ikke smelter til en glansfuld flydende masse, fx til overtræk. Når jeg smelter den over vandbad eller i mikroovn bliver det til en halvblød, sammenhængende masse. Chokoladen kan bruges grofthakket i fx en kage eller muffins, men stykkerne smelter ikke ind i kagen, men forbliver relativt intakte (lidt som chokochips bare uden knæk). Du kan godt få en hvid chokolademousse ud af det, hvis du bruger en smule mælk eller fløde når du smelter chokoladen. Og det er også lykkes mig at lave panna cotta med den Jeg formoder, som før, at dette skyldes muscovado sukkeret.. Rent smagsmæssigt kompenserer brugen af muscovado klart for chokoladens mere faste karakter. Som bage- eller kogechokolade ville jeg dog anbefale en anden god chokolade. Skal chokoladen bare nydes som den er, synes jeg den er rigtig god og kan sagtens anbefale den. Det kunne dog have været nyttigt , hvis der på pakken var angivet procentdelen af kakaosmør anvendt i chokoladen, samt at denne chokolade er mindre velegnet til køkkenbrug.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...