søndag den 16. oktober 2011

Anmeldelse: Anthon Berg marcipanbrød.


Marcipanbrød fra Anthon Berg er vel nærmest blevet den danske national-chokolade-spise. Anthon Berg har så vidt jeg ved altid stået for kvalitet i forbrugeres bevidsthed. Både i forhold til design og mere udtrykkeligt på hjemmesiden, hvor de skriver at de udelukkende bruger den allerbedste kvalitet af råvarer.

Indpakningen fremstår da også ret elegant. Chokoladen har en mat mørkebrun farve og marcipanen indeni giver den et indbydende udseende. Dog er brødet ikke helt uden lyde og der er lidt småhuller og kratere på undersiden.

Aromaen er god med fin sødme og uden bitterhed og man kan dufte såvel chokolade som marcipan.

Chokoladen har et OK knæk, som jeg dog synes kunne være noget mere sprødt. Marcipanen føles, synes jeg, lidt grov på tungen.

Chokoladesmagen finder jeg god og det er ret positivt at den med blot 54 % kakaoindhold har karakter nok til at skille sig ud. Brødet er ikke for sødt, som det nogle gange kan være tilfældet med marcipanbrød. Imidlertid har selve marcipanen en kunstig smag, formentlig fra abrikoskerner og/eller aroma og som desværre hurtigt kommer til at dominere smagen i den ”forkerte” retning. Abrikoskerner tilsættes ofte marcipanprodukter for at holde prisen nede. Desværre er smagen af abrikoskerner, efter min mening, slet ikke på højde med mandlers og smager ”forkert” i et marcipanprodukt.

Jeg giver marcipanbrødet 7, 4 (oprundet) ud af 10.

Brødet indeholder, ifølge varedeklarationen, både abrikoskerner og kunstig aroma (ethylvanillin) og om det kan man jo så mene hvad man vil om. Men at hævde kun at benytte de bedste råvarer, som firmaet bag Anthon Berg gør på hjemmesiden, er måske at strække den lige vel rigeligt. Jeg kan i hvert fald godt have min tvivl om hvorvidt abrikoskerner og kunstig vanilje i et marcipanbrød fortjener betegnelsen bedste kvalitet råvarer.

Jeg er klar over at jeg tillader mig at kritisere det danske ”nationalbrød”, men min egen ydmyge holdning er at benytter man gode råvarer og behandler dem godt - så burde abrikoskerner være overflødige. At kerner og kunstig vanilje så kan holde prisen nede og lette logistikken er fint nok – og jeg kan sagtens forstå at mange synes at et Anthon Berg marcipanbrød er lækkert - men at markedsføre det som den bedste kvalitet af råvarer synes jeg nok er at strække den lige vel rigeligt.

I sidste ende, kære forbruger, er det Dem der bestemmer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...